woensdag 20 februari 2013

Villa Rotonda

 
 
 
 
 
 

 
      Kijklijnen                                                              Looplijnen
 
Tektoniek
Onder het begrip tektoniek verstaan we de kunst van het construeren. Wanneer de constructie in beeld
is en ‘eerlijk’ is, kunnen we spreken van tektoniek. Bij villa Rotonda was het belangrijkste dat de villa
de status van de landeigenaar moest symboliseren, een strakke uitstraling (Door gevelstuc) en veel
decoratieve elementen moesten daarvoor zorgen. Het toepassen van decoratieve elementen zoals
timpanen en wandschildering gingen ten koste van de tektoniek, de tektoniek word verschuild en
daarmee is villa Rotonda niet-tektonisch.
 
De villa en het landschap
Bovenop een heuveltop in het achterland van Venetië is Villa Rotonda geplaatst met als resultaat een
indrukwekkend uitzicht vanuit iedere gevel (In de afbeelding hiernaast kunt u zien wat . Naast het
uitzicht heeft Palladio er tevens voor gekozen om villa Rotonda zo te situeren dat het door de nabij
gelegen rivier ‘’gezond’’ word. Een perfecte locatie zorgt ervoor dat de eigenaar uitkijkt over zijn
bezittingen en tevens kan hij door zijn verre zichtlijnen in tijd van oorlog de vijand al van grote afstand
waarnemen.
 

 

 

Algemene informatie Villa Rotonda


Villa Rotonda is gebouwd in opdracht van Paolo Almerico. Paolo Almerico was een pauselijke hoogwaardigheidsbekleder die zich wilde terugtrekken naar zijn geboortestad Vicenza. Het gebouw dat gebouwd moest worden had als functie om representatief te zijn. De zoon van Almerico had de villa al snel verkocht aan de familie capra, deze familie liet de villa ingrijpend aanpassen. De door Palladio bedoelde halve-cirkelvormige koepel werd door de architect Scamozzi verlaagd en voorzien van een opening in de koepel zoals het Patheon in Rome. Later is deze opening toch overdekt door praktische overwegingen. De plattegrond heeft de vorm van een Grieks kruis met vier gelijke

'tempelfaçades' met Ionische zuilen die het vierkant omringen.

 

Proportiesystemen van de Palladio-villa.


Palladio’s verhoudingen zijn gebaseerd op de wiskundige interpretatie uit

de natuur. De perfectie die terug komt in de natuur en de mens (gebaseerd op de Vitruvius-man) is gebaseerd op verhoudingen zoals de gulden snede en de goddelijke

getallen 3,4,7,12 en 40, die hij terug bracht in zijn architectuur.

In de renaissance geloofde men in de analogie tussen de proporties van de tonen en die van de zichtbare vormen. Palladio legde in zijn boek ''Quattro Libri'' de proporties vast waarvan  hij vond dat ze toegepast moesten worden binnen de architectuur. Daarnaast stond er in dat boek een lijst met 7 aanbevolen vormen voor vertrekken namelijk; rond, vierkant, de diagonaal van het vierkant als lengte van het vertrek, een vierkant en een derde, dat wil zeggen 3:4, een vierkant en een half, dat wil zeggen 2:3, een vierkant en twee derde, dat wil zeggen 3:5, twee vierkanten of te wel 1:2.

 

 
 
 
 
 
 
 
 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten